Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies weigert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze Privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Wie staat er hier in De Telegraaf? Hoe kom ik hier?

Door R. Verlaat

Het leek mij leuk om een keer een andere auto op deze pagina van De Telegraaf te tonen. Meestal worden hier auto's uit de hogere prijsklasse(n) gepresenteerd en laat ik nou mijn plezier halen uit deze Franse Voiture die mij maar een kleine duizend euro kostte. Ik stuurde mijn verhaal aan de redactie van deze krant en zie daar:

Rens Telegraaf

Als aanvulling nog de tekst uit de krant:

“Ik kan niet stilzitten. Ik moet wat te prutsen hebben. Ik heb een verzameling oude buitenboordmotoren, van Engelse Seagulls en een Amerikaanse Johnson Model 100 uit 1936 tot Evinrudes uit de jaren zestig.

Omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging, ging ik op zoek naar een hobby-auto. Eigenlijk zocht ik een Fiat Panda, het vierkante oermodel, totdat ik op veilingsite Catawiki een Peugeot 305 GTX tegenkwam. Het model en de uitvoering spraken mij meteen aan. De GTX is het topmodel van de 305-serie met een 1.9 motor met dubbele carburateur, een vijfversnellingsbak, lichtmetalen wielen en een velours interieur. Meebieden was niet zonder risico’s. De auto stond in België, dus bezichtigen zat er niet in, maar volgens de omschrijving verkeerde hij in een goede staat. Ik heb het erop gewaagd en voor duizend euro was ik de nieuwe eigenaar.
Samen met een kennis heb ik de 305 opgehaald in een buitenwijk van Brussel, bij een dame van 91 jaar. De auto was van haar man geweest en ze had tranen in haar ogen bij het afscheid. De 305 heeft altijd binnen gestaan en is goed onderhouden. Alleen de achterbanden waren aan vervanging toe. Tot nu toe is het sleutelen beperkt gebleven tot drie reparaties. Ik heb het elektrische schuifdak gangbaar gemaakt, het contactslot vervangen en een kabel in de zekeringkast opnieuw vastgezet.
Voor technische tips kan ik terugvallen op de Peugeot Club Nederland, waarvan ik sinds vorig jaar penningmeester ben. De laatste toevoeging aan de 305 is een trekhaak. Die heb ik nodig voor mijn nieuwste hobby, een Franse houten Vaurien-zeilboot die ik voor vijftig euro heb gekocht.

Na een uitgebreide restauratie – hij was in slechte staat – ga ik regelmatig uit varen. Door de sterke motor is de 305 GTX een ideale trekauto. Met de Peugeot en de boottrailer kom ik op plekken waar grote boten niet kunnen komen, van de grachten van Naarden tot de mooiste stukjes van de Linge. Of ik nu rijd of vaar, ik heb net zoveel lol als mensen met een veel duurdere auto of boot.
Misschien zelfs wel meer, omdat het allemaal zo weinig heeft gekost.”