De (her)ontdekking

In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van een opvolger voor de legendarische 504. In mei 1979 resulteerde dat in de introductie van de Peugeot 505. De auto kreeg direct lovende kritieken in de vakbladen vanwege zijn moderne vorm en de grote binnenruimte. Peugeot had de goede eigenschappen van de 504 weten te behouden want de auto was nog steeds zeer comfortabel. Tevens had de 505 als laatste Peugeot nog achterwielaandrijving. De 505 was moderner, groter, sneller maar toch zuiniger dan zijn beroemde voorganger. Nadeel was dat hij ook duurder was. Om dit op te vangen werd de 504 aangepast om als goedkoop 'instapmodel' te gaan dienen.

 FNL 0190

Bij de introductie was de auto te verkrijgen in drie uitvoeringen en met drie motoren. De 1.995cc injectiemotor (TI en STI, 110 pk) was nieuw en werd samen met Citroën en Renault ontwikkeld. De GR en SR waren uitgerust met de bekende 1.971cc carburateurmotor uit de 504 GL en de 2.304cc dieselmotor was ook al een oude bekende. In 1981 werd de turbodiesel geïntroduceerd en werd de standaard dieselmotor vergroot naar 2.498cc. De injectiemotor werd vergroot tot 2.165cc / 117 pk en was alleen nog maar te krijgen in combinatie met de luxe STI uitrusting. Ook kwam er een basismodel: de 505 GL, met een sobere uitrusting en de 1.971cc motor. De break en familiale werden in 1982 gepresenteerd. Deze auto's waren echte ruimtewonders en zijn sindsdien nooit meer geëvenaard. In 1983 ging de 504 uit het gamma en dat verklaarde de introductie van de GL met 1.798cc motor als instapper. Aan de top van het gamma veranderde ook wat want de 505 STI werd de GTI (nu met 130 pk) en als absolute topper was er de 505 Turbo Injection. Voorzien van een 2.155cc (Chrysler) motor met Garrett turbocompressor en 160 pk was deze 505 goed voor 200 km/h.

 

Type 2

Eind 1985 (modeljaar 1986) werd de vernieuwde 505 gepresenteerd als "de onverwachte ontdekking". Geheel terecht want alhoewel het aan de buitenkant niet erg opviel was de auto totaal vernieuwd en verbeterd. Vooral binnenin was alles veranderd: het gehele interieur was vernieuwd, het onderstel werd verbeterd en ook de motoren kregen meer pk's. Al met al een compleet nieuwe auto! De Turbo Injection had nu maar liefst 180 pk en haalde daarmee 210 km/h. In 1985 ging Peugeots vlaggenschip 604 uit productie. Aangezien men toen nog maar net bezig was met de ontwikkeling van de 605 moest de 505 de plaats van topmodel gaan innemen. Hiervoor werd de V6 motor fors aangepast. Voorzien van een nieuwe krukas, modern motormanagement en een tot 2.849cc vergrootte cilinderinhoud leverde het blok nu 170 pk en liep zeer soepel. Met deze motor was de 505 V6 goed voor 205 km/h. Dit was tevens de eerste Peugeot met standaard een ABS remsysteem. Ook de turbodiesel werd niet vergeten: als GTDT leverde de motor nu 110 pk en was toentertijd een van de snelste Turbodiesels. Ook de break en familiale werden gemoderniseerd en waren nu zelfs als uiterst luxueuze GTI en GTDT te koop! Zeer zeldzaam zijn de door Dangel omgebouwde 505 breaks en familiales. Deze uitvoeringen werden voorzien van een verstevigd onderstel en vierwielaandrijving. Vanaf 1988 werd de plaats van de 505 geleidelijk overgenomen door de 405 en werd het modellen aanbod steeds minder, totdat in 1990 de 505 sedan plaats maakte voor de 605. De break en familiale waren tot en met 1992 leverbaar.

 FNL 0905 1

Huidige situatie

De 505 is een zeer goede en comfortabele auto. Hierdoor is hij, net als de 504 vooral in Afrika zeer geliefd als taxi en pakezel. Hierdoor zijn de meeste 505's in Nederland (en in heel Europa) opgekocht en geëxporteerd. Ook nu nog doet men verwoede pogingen om die laatste 505's te pakken te krijgen. De ooit zo populaire 505 is een zeldzame verschijning geworden. Dit geldt vooral voor de breaks en familiales.

 

FNL 1793

 

Register en evenementen

De liefhebbers van de 505 zijn verenigd in het Peugeot 505 Register. 

Het model 505 kent een goed georganiseerd Register.

email 4