De moderne tijd doet zijn intrede.

In april 1965 introduceerde Peugeot de 204. Deze auto was voor de als conservatief bekend staande fabrikant in vele opzichten een totaal nieuw concept. Zo was dit bijvoorbeeld de eerste Peugeot met voorwielaandrijving. Het nieuwe 1.130cc motortje stond dwars voorin en leverde 53 pk. In oktober 1965 presenteerde men de 204 break, die door zijn vijfde deur een goede toegang bood tot de grote laadruimte. Deze 204 break kreeg in 1968 ook de beschikking over de kleinste dieselmotor ter wereld: een 1.255cc met 40 pk. Hiermee bewees Peugeot weer eens dat zij een pionier is op het gebied van dieselmotoren!

204 FNL6775

In oktober 1966 presenteerde Peugeot de 204 coupé en 204 cabriolet, waarmee het gamma compleet werd gemaakt. Deze coupé en cabrio bleven tot en met 1970 in productie, de berline en break hielden het vol tot 1976. Productieaantal: 1.604.296 stuks waarvan 18.000 cabrio en 42.000 coupé.

204 FNL6877

Huidige status

De 204 is reeds jaren een gewaardeerde klassieker. Er zijn nog wel mooie exemplaren te vinden, maar die komen meestal uit zonniger streken dan Nederland want de auto is erg roestgevoelig. Helaas zijn veel 204 coupés gesloopt om als donorauto voor de cabriolets te dienen. Diesels zijn daarentegen zeer zeldzaam, zeker de diesel sedan want die werd alleen in 1975 en 1976 geproduceerd.

204 FNL6967

Registers

In 2015 vierde de 204 haar 50e verjaardag en daar hebben wij natuurlijk veel aandacht aan gegeven in een spetterend evenement!

De 204 is samen met de 304 en 305 opgenomen in het Peugeot 204 / 304 / 305 Register. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

FNL 204 6837

nieuw

Inschrijving voor de Friese Woudenrit. KLIK

Inschrijving voor de paasrit is geopend. KLIK


Le Lion 236, zie ledengedeelte

Kalender 2024 is up-to-date