Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies wijgert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

De nieuwe klassieker

De Peugeot 605 is een model in de hogere middenklasse van Peugeot. Het werd gebouwd tussen 1989 en 1999. De 605 heeft twee voorgangers: de Peugeot 604 en de Peugeot 505. In het jaar 2000 werd dit model opgevolgd door de Peugeot 607. De Peugeot 605 werd op hetzelfde chassis gebouwd als de Citroën XM. Reeds voor het eerste prototype van de 605 werd gebouwd, lagen de specificaties van de belangrijkste componenten vast: in het geheugen van de computers die de ontwerpers en technici tegenwoordig zoveel werk uit de hand nemen. Bovendien waren de onderdelen al grondig in de praktijk beproefd. Zowel de structurele als de mechanische componenten die later samen de 605 zouden gaan vormen, zijn stukje bij beetje in een honderdtal verschillende auto's ingebouwd om te zien hoe ze zich hielden. Er werden drie prototypen gebouwd. In 1986 werd het eerste exemplaar aan het studiecentrum in Sochaux overgedragen. De ingenieurs en technici van het productiecentrum in Sochaux en de testafdeling in Belchamp zijn continu bij de ontwikkeling van de 605 betrokken geweest, onder meer om de optimale productiemethode te ontwikkelen en vast te leggen.

605 2

Auto’s bouwen middels veel testen; tot het uiterste!

Vooral op het circuit van Belchamp heeft de 605 zijn uiteindelijke gedaante aangenomen. Dat gebeurde door letterlijk elk onderdeel op een eigen 'pijnbank' aan de zwaarst denkbare belastingen te onderwerpen. De onderdelen die de simulatie goed hadden doorstaan, werden vervolgens op het prototype gemonteerd en langdurig getest op een slopende baan. De gereden afstanden lagen tussen de 5.000 en 10.000 kilometer.

 

In de klimaatkamer werd de 605 blootgesteld aan windsnelheden van meer dan 150 kilometer per uur en aan temperaturen tussen -30 en +50 graden Celsius. Op die manier werd onder meer vastgesteld hoe het ventilatie- en verwarmingssysteem functioneerden. De auto ging naar het buitenland om zijn reacties op magnetische velden te controleren. Dat gebeurde in een zogeheten semi-echoloze elektromagnetische ruimte. Tegelijkertijd begonnen de duurproeven. Vijftien prototypen legden, gezamenlijk 1,5 miljoen kilometer af. Onder alle denkbare omstandigheden. Vierenvijftig 605's uit de voorproductie serie zetten samen nog eens 1,7 miljoen kilometer op de klokken. Zo had de 605 er al 3,2 miljoen kilometer opzitten toen hij officieel ten doop werd gehouden, waarvan ruim 50.000 kilometer onder extreem slechte omstandigheden van allerlei aard.

 

1993 ook V6

In januari 1993 wordt het Nederlandse 605-gamma uitgebreid met de 605 SRTi. De 605 serie bestaat op dat moment uit een 605 2.0 SLi, een iets krachtiger 605 2.0 Sri en een aantal versies met een V6 motor. De topversie is op dat moment de indrukwekkend snelle en 200 pk (147 kW) sterke 605 SV 24V.

 

De Turbo-versie moet het verschil tussen de gewone 2.0 en de 167 pk sterke 605 SV 3.0 kleiner maken. De 605 SRTi heeft de luxueuze uitrusting van de 605 Sri, maar beschikt over een krachtiger Turbo-motor. De versie is uitgerust met de XU10J2 1998 cc turbomotor met een lucht/warmtewisselaar. De turbocompressor die op het blok gemonteerd was, was een Garrett T25 met een gestuurde drukregelklep. Ongeveer op het zelfde moment wordt de motor ook leverbaar in de Citroën XM CT Turbo. Het gamma bestaat begin 1993 onder andere uit de 605 SLi en SRi met een 122 pk benzinemotor enerzijds en de 605 SV 3.0 met een bijna 170 pk sterk zescilinder benzinemotor anderzijds.

 

De XU10J2 turbomotor ontwikkelt een maximum vermogen van 104 kW (145 pk). De motor kan gecombineerd worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en met een automatische transmissie.

 

Nieuwe 4 cilinder

De 605 is voortaan dus ook leverbaar met de nieuwe viercilindermotor van 1998 cc, de XU10J2TE. Deze benzinemotor, die bij zijn introductie al direct op loodvrije benzine rijdt, is voorzien van een katalysator en een turbocompressor. Het maximum vermogen van de 605 SRti is begrensd op 104 kW (145 pk). Het remsysteem bestaat uit twee diagonaal gescheiden circuits, ISOVAC vacuümbekrachtiger en vier schijfremmen. Bij de 605 is duidelijk aandacht besteed aan veiligheid. Op het moment van de introductie van de 605 SRTi wordt de 605 in Duitsland al met een bestuurdersairbag geleverd. In Nederland is dat gezien de absurd hoge belastingen nog niet interessant. De aandacht voor veiligheid geldt voor alle modellen van de 605-serie. Toch zijn er begin jaren '90 verschillende concurrenten die veiligheids-technisch voorlopen op de limousine van Peugeot.

 

De motor van de 605 SRTi beschikt over een snelle acceleratie, de wegligging had een vernuftige vering en de constructies van de voor- en achtertrein zijn slim. Mede daarom beschikt de 605 onder veel omstandigheden over een hele goede actieve veiligheid. Dit is vooral te danken aan het ontwerp en de constructie van de auto.

 

Huidige situatie

De 605 is een ontzettende fijn rijdende en luxe auto. Ideaal voor de lange afstanden. Momenteel te koop tegen extreem lage prijzen en wel voor vele exclusieve uitvoeringen. De Douvrin V6 blijft geweldig om te horen en mee te rijden. Een onderschatte klassieker wellicht?

Het register voor de 605 is in opbouw. Klik Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. als u contact wilt opnemen met de registervertegenwoordiger:Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.