Deze website maakt gebruik van cookies.

Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. U kunt de instellingen in uw browser aanpassen zodat deze cookies wijgert of de cookies na het bezoek verwijderen. Zie ook onze privacy verklaring

Het bestuur van de PCN

Het succesverhaal

Toen de 504 berline op 12 september 1968 geïntroduceerd werd zorgde dit voor veel opwinding. De opvolger van het succesnummer 404 was groter maar vooral modern gestileerd. Lager, breder en met zijn trapeziumvormige koplampen had Pininfarina een belangrijk stijlelement voor Peugeot geïntroduceerd. De auto was leverbaar met een 1.8 liter benzinemotor met carburateur (87 pk) of met mechanische injectie (103 pk) en was voorzien van stuurversnelling. Grote vernieuwing was te vinden bij het onderstel: onafhankelijke achterwielophanging en schijfremmen rondom zorgden voor een comfortabel en veilig weggedrag. Autojournalisten kozen de 504 tot 'Auto van het jaar 1968'. In het voorjaar van 1969 onthulde Peugeot op de autosalon van Geneve de 504 coupé en cabriolet, eveneens ontworpen door Pininfarina. In 1970 werd de 1.8 liter motor vergroot tot 1.971cc.

 DSC 0512

Begin 1971 kwamen de "lange" versies op de markt: de 504 break en 504 familiale. Deze auto's stonden op een 16 cm langere wielbasis en met een totale lengte van 4.80 meter was het een van de grootste breaks op de markt. Omdat de 404 uit productie zou gaan was er behoefte aan een goedkopere 504 als 'instapmodel'. Dit werd in april 1973 de 504L. De auto was voorzien van een 1.8 liter benzinemotor en een starre achteras. De Berline L en de breaks waren nu nog de enige 504's met stuurversnelling.

 

In 1975 ondergingen alle 504 modellen wijzigingen: de berlines en breaks kregen verzonken portiergrepen en een gewijzigd interieur, de coupé en cabriolet werden voorzien van een V6 motor en een nieuwe voor- en achterkant. In 1977 verdween de V6 carburateurmotor uit de coupé en cabriolet. Hij werd weer vervangen door de 1.971cc injectiemotor, alleen de coupé was nog met V6 injectiemotor leverbaar.

 

De introductie van de Peugeot 505 in 1979 zorgde ervoor dat het modelaanbod van de 504 beperkt werd. De 504 GR en SR deden hun intrede in 1980, beide voorzien van een 1.8 liter motor, starre achteras en in de trant van de 305 gewijzigd interieur en dashboard. Tevens werden de coupé en cabriolet in dat jaar voorzien van kunststof bumpers. Tot 1983 waren break, berline en coupé/cabriolet leverbaar in Europa. Elders in de wereld ging de productie van de berline en break gewoon door. Pas in 1999 werd de laatste 504 geproduceerd!

FNL 0126 

Huidige status: 45 jaar!

De 504 is in grote aantallen geproduceerd en is overal ter wereld bekend en geliefd. Dit heeft er helaas voor gezorgd dat bijna alle Nederlandse 504 berlines en breaks geëxporteerd zijn. Zelfs nu nog worden er auto's afgevoerd! Daar staat tegenover dat er ook weer vele exemplaren uit Frankrijk naar Nederland zijn gehaald. Helaas worden de meesten hier weer als (dagelijks) werkpaard ingezet, zodat een mooie en originele 504 steeds zeldzamer wordt. Breaks en familiale zijn uitermate zeldzaam. Van de coupé en cabriolet zijn er veel meer bewaard gebleven, ondanks de slechte kwaliteit van de (in Italië gebouwde) carrosserie. Ook hier geldt dat er veel kaf onder het koren is, maar een goed (gerestaureerd) exemplaar is nog wel te vinden.

 

Registers

De 504 is opgenomen in een tweetal registers:

  • Het 504 Berline-Break register, ofwel het 504 BBF register. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Het 504 Coupé-Cabriolet register, ofwel het 504 CC register. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.